Індивідуальна науково-методична робота - усвідомлена, цілеспрямована,
планомірна та безперервна робота педагогів щодо вдосконалення їхньої
теоретичної і практичної підготовки, необхідної для практичної діяльності.
Науково-методична тема (проблема) - питання чи комплекс питань, які
об’єктивно виникають в організації навчально-виховного процесу і розв’язок яких
передбачає суттєвий практичний і теоретичний інтерес.
Працюючи над індивідуальною науково-методичною темою (проблемою) викладач
поглиблено і цілеспрямовано аналізує всі джерела науково-методичної інформації, особливо отриманої в ході
курсової підготовки, участі в роботі семінарів, в процесі консультацій, шляхом читання психолого-педагогічної літератури з
проблеми, ознайомлення з ППД. При цьому вчитель набуває навичок аналізу змісту
публікацій та педагогічної практики, навчається прийомам науково-дослідної
діяльності, вчиться оформляти і подавати результати індивідуальної роботи над
темою (проблемою).
Алгоритм роботи педагога над індивідуальною науково-методичною
темою (проблемою) може бути наступним:
1. Вибір теми (проблеми) індивідуальної науково-методичної роботи:
- ознайомлення з літературою;
- ознайомлення з нормативними документами;
- вивчення прогресивного педагогічного досвіду з проблеми дослідження.
2. Детальне ознайомлення з проблемою засобами літературних джерел:
- складання картотеки літературних джерел;
- виписки з літературних джерел.
3. Уточнення теми і розробка попереднього варіанту плану індивідуальної
науково-методичної роботи:
- обгрунтування вибору теми;
- актуальність і новизна;
- відбір адекватних методів та засобів пошукової діяльності;
- формулювання мети та завдань роботи;
- розробка календарного плану індивідуальної роботи.
4. Формулювання припущень, відбір та розробка моделей, інноваційних технологій
педагогічної діяльності.
5. Впровадження інновацій в практику власної педагогічної діяльності.
6. Аналіз та оцінка результатів індивідуального досвіду роботи над
науково-методичною темою (проблемою), формулювання висновків та пропозицій.
7. Літературне оформлення роботи, звіт про отримані результати перед
колегами.
Роботу над індивідуальною науково-методичною темою (проблемою) доцільно
розподілити принаймі на два етапи.
На першому етапі викладач повинен всебічно ознайомитись з
вирішенням обраної ним теми (проблеми) в науці, зіставити особистий досвід з
досвідом, що висвітлений в літературі чи його колег.
На основі аналізу різних точок зору на вирішення конкретної проблеми
педагог визначає особисту позицію, а зіставлення власного досвіду викладання з
нагромадженими в науково-педагогічній і методичній літературі ідеями, методами
та прийомами надасть йому можливість визначити, що він вже знає і може робити
по даній проблемі, що принципово нове міститься в його досвіді роботи, в чому
він може піти далі зафіксованого в книгах і статтях і, врешті, що він не освоїв
у своїй практичній роботі.
Другий етап - конструювання нового досвіду на основі кращих досягнень
науки і практики викладання, а також превірки його ефективності, аналіз
отриманих результатів викладання.
Результативність роботи педагога над індивідуальною науково-методичною
темою (проблемою) може оцінюватись на основі таких показників:
1. Розвиток навичок навчально-пошукової діяльності (забезпечення науковості
методичної роботи; удосконалення наукової організації праці; використання
довідкової, енциклопедичної літератури, науково-інформаційних джерел;
розроблення програми діяльності, цілей, завдань науково-методичної роботи).
2. Інформаційні підходи до практичної індивідуальної діяльності (проведення
пошукової роботи з питань удосконалення змісту, методів роботи; вироблення
вмінь аналізувати, осмислювати чужий і власний досвід; нестандартне,
оригінальне розв’язання завдань).
3. Організація роботи над обраною науково-методичною темою (розроблення
теми, її апробація та впровадження, прогнозування можливих результатів;
оновлення змісту, форм та методів навчально-виховної діяльності; діагностика та
аналіз одержаних результатів; пропагування та поширення прогресивного
педагогічного досвіду; видавнича діяльність).
Немає коментарів:
Дописати коментар