середа, 24 лютого 2016 р.

НЕТРАДИЦІЙНІ ФОРМИ РОБОТИ МЕТОДИЧНИХ КОМІСІЙ

З метою розвитку творчої активності членів методичної комісії:
Дискусія
“Якщо у вас виникла думка провести диспут з того чи іншого питання, - писав В.Сухомлинський, - подумайте насамперед, чи є в... колективі емоційна готовність до диспуту”.
Питання для дискусії необхідно формулювати так, щоб вони викликали у слухачів зацікавле­ність, прагнення висловити свою думку, переконати в ній опонентів, поділитися власним досві­дом, запропонувати програму дій.
У проведенні дискусії мають бути:
     зіткнення старого знання з новим;
     ланка творчої непевності;
     ланка створення творчої ситуації;
     ланка еврики, розвитку рішення;
     ланка критики, сумніву і підтвердження;
     етап завершення.

Проблемний стіл
Обираючи таку форму проведення засідання методичної комісії, дуже важливо правильно ви­значити не лише проблему для обговорення, а й розкрити її найважливіші аспекти, сформулювати питання так, щоб вони викликали у членів МК бажання спільними зусиллями визначити конкретні шляхи її вирішення.
Ділова гра
Ділова гра - вид діяльності в умовах штучно створених ситуацій, метою яких є вирішення на­вчального (виробничого, методичного, управлінського та ін.) завдання.
У структурі ділової гри обов'язковими мають бути п’ять основних етапів:
1   етап - чітке визначення мети, завдань ділової гри, конструювання її структури, розробка сце­нарію, технології її проведення, правил гри, інструкцій;
2   етап - розподіл ролей;
3   етап - організація самостійної пошукової роботи над розв’язанням визначеної проблеми чи окремих її аспектів;
4   етап - дискусія, захист ідей, проектів, пошук оптимальних варіантів, тренінгу, «мозкового
штурму»;      
5   етап - підбиття підсумків, узагальнення результатів, прийняття рішення.
Проведення засідань у формі ділової гри:
     розвиває пізнавальну активність педагогів; стимулює самоосвіту, розвиток творчої ініціативи;
     дає можливість кожному педагогу в повній мірі реалізувати свій творчий потенціал;
     сприяє формуванню в колективі атмосфери плідного співробітництва.
Карусель
У період підготовки інтелектуальної атаки «Карусель» заздалегідь визначаються основні аспек­ти обраної проблеми, членам МК даються індивідуальні завдання - запропонувати свій варіант відповіді на певне питання.
Така форма роботи досить ефективна, оскільки вимагає від кожного члена високої компетент­ності (спонукає до самоосвіти), стимулює ініціативу і творчу активність, підвищує особисту від­повідальність педагогів за вирішення конкретної справи.
Акваріум
(доцільно проводити у численних за складом МК)
При проведенні засідання у формі ділової гри «Акваріум» необхідно дотримуватись такого по­рядку:
1.  Сформуйте групу (мімімум з 3-х осіб), включивши до її складу найкомпетентніших з даної проблеми педагогічних працівників.
2.  Членам групи запропонуйте місце за окремим столом у центрі приміщення. Це - «риби», їх завдання - висловити почергово свою думку з приводу даного питання та ефективних шляхів його вирішення. Для кожного виступу пропонується 2-3 хвилини (в залежності від складності проблеми можуть бути 2-3 кола).
3.  Всі інші члени МК слідкують за ходом обговорення проблеми в «акваріумі», записують не­зрозуміле, сумнівне, продумують запитання «рибам» і зміст своїх власних пропозицій щодо вирі­шення даного питання, які вони висловлюють після закінчення обговорення проблеми «рибами».
4.  Експертна група узагальнює висловлені пропозиції і виробляє проект рішення засідання ме­тодичної комісії.
Захист інновацій
Створені творчі мікрогрупи (або окремі члени МК) готують лаконічні повідомлення про інно­вації та досвід застосування їх в практичній діяльності. В процесі підготовки глибоко вивчається педагогічна теорія, аналізується наявний досвід, проводяться відкриті уроки.
У групах або між членами МК розподіляються ролі: автор-новатор, песимісти, реалісти- аналітики. Носії інновацій готують наочність, яку використовують під час захисту, відповідають на запитання. У результаті колективного обговорення приймається запропоноване аналітиками рішення.
Педагогічний ринг
Він може проводитись тоді, коли в колективі існують протилежні погляди на визначену про­блему і є необхідність у виробленні єдиних підходів до її розв’язання.
Кожний раунд (визначені акценти проблеми) являє собою поєдинок протилежних думок, пог­лядів, позицій.
Опоненти визначаються заздалегідь. Група аналізу уважно слідкує за ходом полеміки, підбиває підсумки кожного раунду і рингу в цілому. Зроблені нею узагальнення є підставою для прийняття рішень.
Методичний день
Засідання МК у формі «методичного дня» проводиться в межах одного навчального дня, вклю­чаючи два засідання (ранкове і вечірнє) та змістовну роботу між засіданнями.
Ранкове засідання передбачає виступ голови МК стосовно проблеми та інструктаж про подаль­шу роботу.;
Протягом дня проходить взаємовідвідування членами методичних комісій уроків, випуск мето­дичних бюлетенів тощо.
На другому засіданні проводиться обговорення наслідків взаємовідвідувань уроків, аналізуєть­ся робота над темою засідання, виробляються рішення і рекомендації членам МК.
З метою пропаганди та впровадження передового досвіду:
 Творча гра «Реклама»
Об’єктами реклами є творчі знахідки викладача або майстра виробничого навчання, творчої групи. Автори готують концентроване повідомлення про суть досвіду та його перспективність. На виступ відводиться 8-10 хвилин. Реклама має бути змістовною, цікавою, переконливою, містити необхідні і достатні для характеристики рекламного об’єкта відомості.
Майстер-клас
Засідання МК у формі «майстер-клас» доцільне з метою пропаганди і творчого впровадження ідей особливо актуального і перспективного досвіду викладача, майстра виробничого навчання, узагальненого адміністрацією навчального закладу, методичним кабінетом.
Особливу увагу треба приділити розкриттю технології досвіду, відпрацюванню практичних умінь творчої її трансформації в індивідуальну педагогічну лабораторію.
Творчий звіт
Доцільно практикувати проведення творчих звітів педагогів, яким за наслідками атестації прис­воюються звання «викладач-методист», «старший викладач», «майстер ... категорії»
При цьому слід оформити виставку творчих робіт педагога, наочно представити науково- методичний потенціал його творчої лабораторії.
Усний журнал
Творча група заздалегідь моделює «журнал», його структуру, визначає кількість сторінок, їх на­зви і зміст, продумує технологію «оживлення» кожної сторінки. Тут доцільне використання різно­манітних жанрів журналістики: репортажів, оповідань, нарисів, замальовок, інтерв’ю, гуморесок, віршів, пародій тощо.
Доцільним при цьому буде оформлення на сторінках «журналу» спеціальної вітрини чи динамі­чного стенду «Чому вчитися у колег?».
«Оживити» сторінки усного журналу допоможуть магніто- і відеозаписи, світлогазети, інсцену­вання, дружні шаржі, відповіді на листи «читачів» тощо.
З метою роботи над визначенням шляхів розв’язання методичної проблеми:
Банк ідей
Засіданню має передувати серйозна підготовча робота, яка має забезпечити поглиблене опра­цювання визначеної проблеми всіма членами МК.
Учасники засідання розподіляються на «генераторів ідей» і «резонаторів». Представники пер­шої групи висувають нові ідеї, обґрунтовують, визначають оптимальні шляхи їх реалізації через власні методичні проблеми. Друга група уточнює, розвиває, доповнює та видозмінює їх.
Естафета
Кожний член МК конкретизує питання, які, на його погляд, потребують вирішення, і записує їх на аркуші паперу великого формату. Потім вони по колу обмінюються листами, доповнюючи їх своїми питаннями. Пройшовши по колу, листи повертаються до того, хто розпочинав їх заповнення.
З метою підбиття підсумків роботи методичної комісії над
єдиною методичною проблемою:
Конференція
Маючи науково-практичний характер, конференція виступає як ефективна форма пропаганди нових педагогічних ідей, узагальнення і поширення перспективного педагогічного досвіду.
Конференція може проводитись із залученням науковців, методистів, викладачів-новаторів.
Критичні зауваження і пропозиції, висловлені доповідачами і виступаючими, стають основою для розробки і прийняття конструктивного рішення.
Інші форми методичної роботи
Круглий стіл                                   «Діамант»                                                   Лабораторія
Семінар                                          Семінар-практикум                                       «Без табу»
Трибуна передового досвіду       Аукціон педагогічних ідей                               Тренінг
Робота проблемних груп             Дослідження                                               Презентація

Психолого-педагогічний консиліум

Немає коментарів:

Дописати коментар