Основним змістом роботи методичних
комісій є:
• розробка,
розгляд робочої навчально-програмної документації, її аналіз, внесення коректив
(в обсязі регіонального компоненту), у навчальні програми;
• оновлення
змісту навчання і виховання, забезпечення взаємозв’язку загальноосвітньої і професійної
підготовки учнів та слухачів, внесення відповідних коректив до робочих
навчальних планів і програм, поурочно-тематичних планів;
• вивчення і
використання в навчальному процесі нових педагогічних і виробничих технологій,
кращого досвіду навчання та виховання, аналіз результатів цієї роботи;
• проведення
роботи з комплексного методичного забезпечення навчально-виробничого процесу
засобами навчання, розробка методичних рекомендацій з ефективного використання
дидактичних матеріалів, створення необхідних засобів навчання тощо;
• аналіз стану і
результатів навчально-виробничого та навчально-виховного процесів, якості
знань, умінь і навичок учнів, рівня їх вихованості і професійної культури;
• аналіз
результатів перевірок професійно-технічного навчального закладу, внутрішнього
контролю, розробка пропозицій та рекомендацій з поліпшення викладання окремих
навчальних дисциплін;
•
організація наставництва, надання допомоги молодим
педагогічним працівникам у підготовці
і проведенні уроків,
позаурочних заходів, організація взаємовідвідування занять, відкритих уроків та
їх обговорення;
• організація та
проведення конкурсів, олімпіад з предметів та професій, семінарів- практикумів,
позанавчальних виховних заходів тощо.
У роботі
методичних комісій можуть застосовуватись різні нетрадиційні форми: круглі
столи, діалоги, методичні консиліуми, тренінги тощо.
На засіданні
методичної комісії ведеться протокол, в якому записується його номер, дата засідання,
прізвища присутніх, порядок денний, стислий зміст виступів, пропозицій,
зауважень. До протоколу додаються матеріали з розглянутих питань.
Витяг з
Положення про методичну роботу в професійно-технічному навчальному закладі (Наказ МОНУ № 582 від 12.12.2000р., п.
2.3.2)
Основою
суттєвого покращення навчально-виховного процесу в професійно-технічних навчальних
закладах є добре налагоджена методична робота, особлива роль у організації і
проведенні якої належить методичним комісіям (далі МК).
Методичні
комісії - це основний масовий методичний орган, діяльність якого безпосередньо
впливає на підвищення якості навчання і виховання учнів, ефективність
застосування сучасних форм і методів навчання; професійний ріст і методичну
майстерність педагогічних працівників; впровадження досягнень педагогічної
науки і кращого досвіду в навчально-виховний процес.
Головне для
успішного вирішення навчально-виховних завдань - добре продумана система роботи
методичних комісій, а це можливо при чіткому науково обгрунтованому плануванні
їх роботи.
Аналіз планів роботи МК показує, що вони, в основному,
займаються вирішенням організаційних питань: розгляд та затвердження
різноманітних планів, переліків у навчальних робіт, екзаменаційних білетів,
завдань для контрольних і перевірочних робіт і таке інше. Це також важливі питання,
але ж основним призначенням МК є удосконалення процесу навчання і виховання,
підвищення якості уроків, впровадження ефективних форм і методів роботи,
пропаганда кращого педагогічного і виробничого досвіду.
План роботи МК
на новий навчальний рік повинен розроблятися в кінці поточного року і попередньо
обговорюватись на останньому засіданні комісії, на якому підводяться підсумки
роботи за навчальний рік.
Питання, які необхідно включати у план
роботи методичної комісії:
-
вивчення нормативно-розпорядчих документів,
інструктивно-методичних листів та рекомендацій Міністерства освіти і науки
України, департаменту освіти і науки, НМЦ ПТО;
-
обговорення змін у навчальних програмах та внесення
відповідних корективів у робочу на- вчально-плануючу документацію (з фіксацією
у протоколах засідань);
-
обмін досвідом роботи з удосконалення навчально-виховного
процесу;
-
обговорення підготовлених методичних матеріалів,
відкритих уроків та позаурочних заходів;
-
стан впровадження кращого педагогічного досвіду;
-
творчі звіти викладачів та майстрів виробничого навчання
про роботу над обраною темою (обов’язково тих, хто атестується);
-
звіти про роботу над створенням або удосконаленням
комплексного методичного забезпечення викладання предметів і професій;
-
обговорення питань, які висвітлюють роботу з обдарованими
учнями і такими, що мають суттєві прогалини у знаннях;
-
аналіз результатів діагностичних, директорських
контрольних робіт, підсумкової та кваліфікаційної державної атестації учнів,
підсумків роботи за семестр і навчальний рік;
-
обговорення питань організації позаурочної роботи з
учнями у розрізі предмета, професії;
-
підготовка до обласних і Всеукраїнських конкурсів,
обговорення і відбір конкурсних матеріалів;
-
доведення інформації про результати участі у роботі
обласних методичних секцій;
-
огляд нової науково-методичної літератури.
У плані роботи
повинні бути вказані не тільки питання, які розглядаються на засіданнях, а також
і робота, яка проводиться членами МК у період між засіданнями: проведення
позаурочної роботи, проведення тижнів, декад або місячників з предметів чи
професій, конкурсів професійної майстерності, олімпіад; розробка матеріалів
комплексного методичного забезпечення викладання предметів і професій тощо.
До планування
роботи МК слід підходити диференційовано, враховуючи її склад, педагогічний
досвід і методичний рівень членів МК, необхідність надання конкретної допомоги
малодосвідче- ним викладачам і майстрам виробничого навчання, для чого доцільно
проводити анкетування членів комісії.
Оскільки одним
з важливих напрямків роботи МК є підвищення якості уроку, питання анкети можуть
бути такими:
•
Які, на Вашу думку, найбільш характерні риси сучасного
уроку?
•
У якій мірі Ваші уроки відповідають цим вимогам? У якій
мірі потребують удосконалення?
•
Які елементи уроків у ПТНЗ в цілому необхідно, на Вашу
думку, удосконалювати в першу чергу?
•
Які з цією метою методичні заходи слід провести у
навчальному закладі?
•
В якій мірі Ви володієте методикою аналізу, самоаналізу
уроку? Чи потрібні Вам консультації, допомога з цього питання?
•
Коли, у якій групі і з якої теми Ви могли б дати
відкритий урок? Визначте його методичну мету.
•
Які, на Вашу думку, шляхи вдосконалення методичної роботи
у Вашому навчальному закладі?
На засіданнях
методичної комісії, яка працює над проблемою удосконалення уроку, доцільно
розглянути такі питання:
•
організація самостійної роботи учнів на уроці;
•
вибір оптимального поєднання методів і засобів навчання
на уроках;
•
активізація пізнавальної діяльності учнів у навчальному
процесі;
•
шляхи попередження прогалин у знаннях учнів і підвищення
рівня навчальних досягнень;
•
реалізація міжпредметних зв’язків - важливий резерв
підвищення ефективності уроку;
•
використання на уроках комп’ютерних технологій навчання.
З членами МК
можна провести такі практичні заняття:
-
планування системи уроків на основі навчально-методичного
комплексу з урахуванням особливостей конкретної групи;
-
вибір оптимального об’єму навчальної інформації до уроку;
-
алгоритмізація навчання;
-
розробка кількох моделей одного уроку;
-
ефективність використання різних методів навчання на
уроках.
З метою показу кращого досвіду пропаганди найбільш
ефективних методів і прийомів навчання, нових педагогічних досягнень з
актуальних питань методики викладання необхідно спланувати проведення відкритих
уроків, чітко визначивши їх методичну мету.
Методична мета
уроків може бути такою:
-
диференційований підхід до навчання учнів;
-
раціональне використання часу на уроці;
-
організація самостійної роботи учнів на уроці;
-
роль навчально-методичного комплексу кабінету у
підвищенні ефективності уроку;
-
формування загальнонавчальних умінь і навичок учнів та
інші.
Необхідно, щоб відкриті уроки були своєрідною ілюстрацією
доповідей, повідомлень майстрів і викладачів, які обговорювались на засіданнях
МК. Доцільно також підготувати і провести захист моделей уроку з метою показу:
методики проведення різних типів уроків;
методики уроку-диспуту, уроку-конференції, уроку-екскурсії, уроку-заліку,
уроку- вікторини, уроку однієї задачі, уроку-бенефісу і т.д.;
методики проведення інтегрованого уроку як засобу узагальнення знань.
На засіданнях МК необхідно обговорювати і результати
взаємовідвідувань уроків, робити як їх аналіз, так і самоаналіз.
Самоаналіз
уроку у процесі його обговорення доцільно робити за такими питаннями:
1
Які навчально-виховні задачі планувалось
розв’язати на уроці і чому?
2
Чому вибраний саме такий тип уроку (з
урахуванням мети, змісту, форм, методів і засобів навчання)?
3
Як були враховані на уроці можливості
учнів?
4
Чим керувався викладач чи майстер під
час підготовки до даного уроку (методичними рекомендаціями, кращим досвідом,
власним досвідом, додатковою літературою)?
5
Які методи навчання були застосовані на уроці і чому? Чи відповідає їх вибір меті
уроку, змісту навчального матеріалу, формам організації навчання на кожному етапі
уроку?
6
Чи все зроблено на уроці для
залучення учнів у активну навчально-пізнавальну діяльність? Наскільки ефективно
з цією метою використовувались індивідуальні, групові, колективні форми роботи?
7
Як забезпечене попередження
перевантаження учнів домашньою роботою?
8
Чи було реалізовано намічений
план уроку?
9
У чому, на погляд викладача,
майстра, полягають резерви підвищення якості уроку?
Важливе
місце в роботі МК слід відвести вивченню, узагальненню, розповсюдженню та впровадженню
в практику роботи педагогічних працівників кращого досвіду колег, які повинні
здійснюватись за участі керівництва навчального закладу.
Немає коментарів:
Дописати коментар